مزایا و معایب کاشی و سرامیک

کاشی همیشه یکی از رایج ترین و ضروری ترین مواد اصلی ما برای دکوراسیون بوده است. با توجه به بازخورد بخش بازار کاشی و سرامیک ماکرو، بسیاری از مردم هنوز مزایا و معایب هر نوع را نمی دانند. امروز شما را با مزایا و معایب هر نوع کاشی سرامیک آشنا می کنیم؟

مزایای کاشی های صیقلی

  1.  بدون عناصر رادیواکتیو: سنگ و سرامیک طرح سنگ سفید طبیعی یک ماده معدنی است و در دمای بالا پخته نشده است، بنابراین حاوی عناصر کمیاب رادیواکتیو جداگانه است و تماس طولانی مدت برای بدن انسان مضر است؛ کاشی های صیقلی آسیبی به انسان وارد نمی کند.
  2.  اساساً قابل کنترل و بدون انحراف رنگی: به دلیل زمان دیاژنز و انحراف رنگی زیاد تشکیل سنگ، آجرهای سنگ زنی با دقت آماده می شوند که با رنگ محصول سازگار بوده و اساساً فاقد انحراف رنگی هستند.
  3.  مقاومت خمشی بالا: سنگ طبیعی به طور طبیعی تشکیل می شود و به دلیل زمان مختلف تشکیل و هوازدگی، آجرهای متراکم و مختلف آسیاب شده توسط هزاران تن پرس هیدرولیک پرس می شوند و در دمای بالای 1200 درجه سانتیگراد برای رسیدن به استحکام بالا سینتر می شوند.
  4.  بدنه آجر نازک و سبک است: سنگ طبیعی دارای استحکام کم، ضخامت فرآوری زیاد و وزن سنگین است که باعث افزایش بار ساختمان ها و خانه ها، ایجاد تهدیدات احتمالی، افزایش هزینه ها و افزایش سختی حمل و نقل و سنگفرش می شود.

 معایب کاشی های صیقلی

عیب مهلک کاشی های صیقلی این است که به راحتی کثیف می شوند، بنابراین بسیاری از تولید کنندگان معمولاً هنگام خروج کاشی های صیقل از کارخانه یک لایه ضد رسوب اضافه می کنند.

 مزایای کاشی های تمام بدنه

  1.  رویه کاشی کل بدنه لعابدار نیست و جنس و رنگ جلو و پشت آن یکی است و از این رو بسیار معروف است.
  2.  کاشی های کل بدنه مقرون به صرفه و کاربردی هستند، بنابراین بیشتر در آشپزخانه استفاده می شوند.
  3.  کاشی های تمام بدن نوعی آجر مقاوم در برابر سایش هستند.اگرچه انواعی مانند کاشی های تمام بدنه نفوذی وجود دارد اما کاشی های کل بدنه روز به روز مد شده اند و در دکوراسیون سالن ها، راهروها و پیاده روهای بیرونی کاربرد فراوانی دارند.
  4. کاشی های کل بدنه بسیار مقاوم در برابر رطوبت هستند.
  5. هنگام استفاده از کاشی های تمام بدنه در کف دکوراسیون آشپزخانه، زمانی که آغشته به روغن هستند، می توان آنها را با پاک کننده های عمومی و سیم های فلزی سایید و هیچ خراش و لکه کوچکی روی زمین ایجاد نخواهد کرد.

 معایب کاشی های تمام بدنه

  1.  کاشی و سرامیک تمام بدنه صیقلی است و منافذ آن آشکار می شود و روغن و گرد و غبار به راحتی نفوذ می کنند.
  2.  میزان جذب آب کاشی و سرامیک طرح سنگ یزد کل بدنه بالاست و کثیفی و گرد و غبار به داخل بدنه آجری نفوذ می کند و پس از نفوذ نمی توان آن را پاک کرد.
  3.  به دلیل منافذ باز سطح بدنه کاشی کل بدنه، به راحتی کثیفی و خط و خش را به خود جذب می کند و سطح را سیاه، زرد و کدر می کند، بنابراین «نوسازی کاشی» به یک معضل اساسی در بازار نظافت تبدیل شده است.
  4. کاشی کل بدنه اثر تزئینی ضعیفی دارد زیرا سطح آن لعابدار نیست.

مزایا و معایب کاشی های شیشه ای

مزایای کاشی های شیشه ای: کاشی های شیشه ای در واقع کاشی های کامل هستند کاشی های شیشه ای سخت ترین کاشی ها با استحکام بالا هستند. علاوه بر این، سطح کاشی های شیشه ای به طور کلی بدون پرداخت روشن است، بنابراین مشکل کثیفی آسان تا حدودی حل می شود، یعنی تمیز کردن آن آسان است.

معایب کاشی های شیشه ای: به دلیل سطح روشن آنها، مقاومت در برابر لغزش بسیار خوب نیست و رنگ آن نسبتاً تک است.

 مزایای کاشی های لعاب دار

مزایا: عموماً کاشی‌های لعاب‌دار خوب، تراکم بالا و پرس خوب دارند و در مقایسه با دو نوع کاشی آجری سفید قبلی، رنگ‌ها و نقش‌های روی سطح کاشی لعابدار غنی‌تر خواهند بود. علاوه بر این، بخشی از لایه لعاب مقاومت خوبی در برابر لکه دارد.

معایب کاشی های لعاب دار

به دلیل نازک بودن جنین پایین و لایه سطحی کاشی های لعابدار، مقاومت خمشی چندان خوب نیست و پس از ضربه زدن به راحتی آسیب می بیند و در نتیجه زیبایی شناسی کلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کاشی های آنتیک

مزایای آجرهای تقلیدی: نیاز به پخت در دمای بالا، استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش خوب و مقاومت در برابر خوردگی، ضد لغزش، تمیز کردن آسان است.

معایب: اگرچه آجرهای بدلی ویژگی های متفاوت تری دارند، اما قابلیت ضد رسوب آن ها کمی بدتر از آسیاب آجر است، بنابراین باید در خرید آنها دقت کرد.